Ach, urodzić się w maju! (jogurtowa panna cotta z miodem i migdałami)


Kiedy byłam mała, zazdrościłam koleżankom, które urodziły się w maju. Tak bardzo chciałam obchodzić urodziny właśnie w tym miesiącu, otrzymywać w prezencie pęki fioletowego bzu o odurzającym zapachu, bukieciki konwalii i częstować gości biszkoptem z bitą śmietaną i truskawkami

Niestety, faktów nie da się zmienić: przyszłam na świat w listopadzie, najbrzydszym z możliwych miesiącu. Nie przeszkadza mi to cieszyć się bukietem bzu, z tą tylko różnicą, że zrywam go sama, a nie otrzymuję w ramach upominku.

W maju cieszę się jeszcze słońcem, które hojnie spływa z nieba, szparagami i zapachem młodych pokrzyw porastających rowy. Maj to najpiękniejszy czas na jazdę na rowerze. 

W tym miesiącu lubię piec placki z rabarbarem, zjadam miseczki truskawek i opycham się młodymi ziemniaczkami z koperkiem. W tym roku obwołuję maj miesiącem jogurtowej panna cotty







JOGURTOWA PANNA COTTA Z MIODEM I MIGDAŁAMI

(na ok. 6-8 szklaneczek)

4 łyżki ciepłej wody
7 g żelatyny
450 g gęstego jogurtu naturalnego (najlepiej w temp. pokojowej)
470 ml mleka albo śmietanki 30% lub połączenia tych dwóch składników
50-100 g drobnego cukru, w zależności od stopnia preferowanej słodkości (ja dałam 60 g)
2 łyżki soku cytrynowego

do podania:
miód (u mnie gryczany)
ok. 1/2 szklanki uprażonych na suchej patelni płatków migdałowych

Do kubka z wodą dodaję żelatynę i mieszam do rozpuszczenia (ja rozpuszczam żelatynę w mikrofalówce, podgrzewając ostrożnie naczynie, w którym jest).

W dużej misce mieszam cały jogurt i 1 szklankę mleka/śmietanki/mieszanki mleczno-śmietankowej. W małym rondlu mieszam pozostałą część mleka/śmietanki/mieszanki mleczno-śmietankowej, dodaję cukier i mieszam do rozpuszczenia tego ostatniego. Gdy mikstura zacznie się gotować, dodaję wodę z rozpuszczoną żelatyną, mieszam dokładnie i zdejmuję z ognia. Wlewam zawartość rondelka do miski z jogurtem i energicznie, szybko mieszam. Na koniec dodaję sok z cytryny.

Masę przelewam do małych szklaneczek/miseczek i chowam do lodówki, aby stężała (czas tężenia zależy od wielkości naczynia, minimum to 2-3 godz.). 

Przed podaniem wlewam do każdego kubeczka miód (1-2 łyżki, w zależności od gustu) i posypuję prażonymi migdałami). Podaję natychmiast.


Uwagi:

1. Robiłam ten deser już trzykrotnie i ciągle mam nań ochotę; jogurtowa nuta wzbogacona o miód i prażone migdały smakuje wspaniale. Deser jest lekki, orzeźwiający i stanowi świetną bazę wyjściową do dalszych eksperymentów. Przepis pochodzi ze Smitten Kitchen, z tym że orzechy włoskie zastąpiłam migdałami, które mi tu bardziej pasują.

2. Ilość cukru zależy od preferencji i tego, ile miodu dodacie do deseru. Jeśli miodu będzie sporo, należy dać mało cukru, jeśli zaś robicie wersję bez miodu, a np. z owocami, lepiej dać więcej cukru, aby deser nie był kwaśny.

3. W doborze dodatków do deseru, można traktować go jak jogurt - idąc tym tropem, wybierzemy pasujące smaki. Moja następna wersja jogurtowej panna cotty będzie truskawkowa, mam ochotę jeszcze na połączenie malin i borówki amerykańskiej, a także pistacje z miodem i wodą różaną.

4. A kto woli bezjogurtową wersję deseru, może zerknąć na pannę waniliową, kawową albo tę z truskawkami (i z maślanką). 

Etykiety: , , , , ,