Przepisy na jedną rękę #3 (owsiano-migdałowe crumble z rabarbarem i masłem kokosowym)

 

Bukiet rabarbaru, szparagów, bzu i konwalii to moje ulubione majowe wiązanki. Spacerując ulicami Gdańska, wypatruję babć, które lubią przycupnąć na zydelku i pomiędzy wełnianymi skarpetkami sprzedawać bukieciki konwalii, z kolei bez szabruję samodzielnie w moich sprawdzonych miejscówkach. Chociaż w tym roku mogę poszczycić się własnym krzakiem "wyposażonym" w sześć (tak, s z e ś ć ) pachnących kwiatostanów. To moja największa radość ogrodnicza, po trzech latach zakwitł mój krzaczek.


Ostatnio wróciłam z warzywniaka z bukietem rabarbaru. Chciałam upiec tę tartę z migdałami (na tę z bitą śmietaną nie miałam czasu), gdy zastukał kurier z nową książką Dominiki Wójciak "Ziarno". Po kwadransie spędzonym nad tym smakowitym tomikiem postanowiłam, że rabarbar wyląduje w migdałowo-owsianym crumble, które odróżnia się od mojego klasycznego crumble (klik) dodatkiem mąki migdałowej zamiast klasycznej pszennej i zastąpieniem masła masłem kokosowym. Że też na to nie wpadłam! Masło kokosowe tworzy idealnie chrupką skorupkę i wzbogaca całość o nutę kokosową. Kolejnym świetnym pomysłem jest dodatek ziarenek chia do owoców - jako że nasiona wchłaniają wodę, owoce  (tudzież warzywa - rabarbar) nie puszczają wody i crumble pozostaje chrupkie i nie wilgotnieje.

Ten wypiek ma jeszcze jedną niebagatelną zaletę: robi się chwilę, a potrzeba do niego jednej miski i jednej ręki. 


I jeszcze chwilę o książce: od początku śledzę karierę Dominiki i mam w swej kolekcji każdy tom jej autorstwa. Po pierwszej, chyba najbardziej osobistej książce, "Kulinarne opowieści" (klik), wydanej przy okazji wygranej w Master Chefie i drugiej, smakowitym i inspirującym  "Warzywie" (klik), przyszedł czas na "Ziarno". Znajdziecie w niej mnóstwo receptur z wykorzystaniem kasz, które ostatnimi czasy wróciły do łask. Przepisy bardzo kuszą, ale co ważne, nie są mocno skomplikowane. Piękne (najpiękniejsze ze wszystkich dotychczasowych książek!) zdjęcia potęgują ochotę gotowania. Już po krótkim przejrzeniu "Ziarna" wiem, że muszę zrobić:

- tartę z jaglano-czekoladowym kremem z gruszkami
- jaglotto z kalafiorem i boczniakami
- ekspresowy surowy dżem z chia
- śniadaniowe muffiny z jaglanką
- lniane krakersy pietruszkowe.

I wiele innych. Dominika, gratuluję i zazdroszczę książki.  
I jeszcze jedno: "Ziarno" wydano na matowym papierze, wg mnie on sprawdza się o wiele lepiej niż lśniący, zdjęcia wyglądają szlachetniej. Ciekawe, jak zniesie plamy od gotowania.


***

Wszystkie moje receptury z rabarbarem znajdziecie pod tym linkiem (czego tu nie ma: tarty z migdałami, z morelami, ciasta drożdżowe, ucierane, delikatne ciasteczka, rabarbar pieczony z wanilią, itp.).




SZYBKIE CRUMBLE MIGDAŁOWO-OWSIANE Z RABARBAREM

2 szklanki pokrojonego w kostkę rabarbaru (lub truskawek, malin, jeżyn)
1-2 łyżki nasion chia
3-4 łyżki syropu klonowego (w przypadku malin czy truskawek wystarczą 2 łyżki)

na kruszonkę:
1/2 szklanki płatków owsianych (nie błyskawicznych) (55 g)
3/4 szklanki tartych migdałów (80 g)
2 łyżki syropu klonowego
2 łyżki rozpuszczonego oleju kokosowego
szczypta soli

W misce mieszamy składniki kruszonki, ubijamy i odkładamy do zamrażarki na 10 minut.
W tym czasie przesypujemy do foremki do pieczenia rabarbar, posypujemy go nasionami chia i skrapiamy syropem klonowym. 

Rabarbar posypujemy kruszonką, crumble pieczemy 30 minut w 180 st. C. Najlepszy na ciepło, np. z gałką waniliowych lodów.


Uwagi:

Przepis na bazie receptury Dominiki Wójciak z książki "Ziarno".
I jest to pyszna rzecz!

Etykiety: , , , , , , , ,